Ryijykuvasto

Julkaisemme vähitellen Riitta Kirjasniemen ja Längelmäki-seuran yhteistyönä kokoamaa kuvastoa vanhoista längelmäkeläisistä ryijyistä vuodelta 2006. Toivomme, että saamme myos muilta täydennystä ryijykuvastoomme (osoitteeseen langelmakiseura@gmail.com - lahettaja mainittu tallaisen ryijyn kohdalla kuvastossa). [kuvaston rakentaminen on kesken - jokaiseen ryijyyn liitetään selostus]

Rekipeitto "KV 1909" (kuvan ja tarinan lahetti Erkki Virtanen Viitasaarelta)

Äitini Karoliina Virtanen kutoi tämän rekipeiton kuten vuosiluvusta näkyy vuotta ennen syntymääni eli 1909 [Langelmaella]. Noin viisi vuotta myöhemmin hänen kuoltuaan ja isäni kuoltua jo sitä aikaisemmin joutui kotimme tavaroineen myyntiin ja me kaikki seitsemän lasta samoin kuin nämä myydyt tavaratkin hajosimme kaiken maailman tuuliin. Tämän äitini kutoman rekipeiton huusi tuosta huutokaupasta hänen sisarensa mies ja antoi sen eräälle tyttäristään. Tämä serkkuni antoi sen sitten minulle sen jälkeen, kun olin perustanut oman perheen. Tarvaalassa (Saarijärvellä) ja Viitajärvellä (Viitasaarella) ollessani minäkin sitä vielä usein pidin reessä kauppa- ja kylämatkoilla. Se laitettiin niin sanottuun selkänojalla varustettuun kirkkorekeen, jossa oli pohjalla heiniä hevosloimella suojattuna. Niiden päälle levitettiin tästä toinen pää ja värikkäämpi pää laitettiin roikkumaan selkänojan yli. Tämä sukupolvi kun sitten hävitti hevoset ja kirkkoreet joutui tämäkin aivan virattomaksi. Seinällä ryijyn tapaan sitä tuli toisinaan pidettyä. Kirjoittaessani tätä nyt kuusikymmentäviisi vuotta tuosta sen kutomisesta tulee mieleen, että ehkä olemme elintasokilpailun ja edistyksen varjolla sittenkin hävittäneet paljon korvaamattomia arvoja saamatta niille oikeastaan kunnon vastinetta.

Äänekoskella huhtikuun 2. p:nä 1974

Onni Virtanen