Pellavatyttö

Vuoden 2023 järjestyksessään 27. Pellavatyttö on Alisa Solin

2022 Alisa Brade, 2021 Elli Andersson, 2020 Jenny Salkolahti, 2019 Salla Uusitalo, 2018 Hanna Laurila, 2017 Tuuli Uusitalo, 2016 Inka Koivunen, 2015 Loviisa Sirén, 2014 Elisa Syvänen          ....... Ks. myös museo24

Längelmäen kunta on valinnut vuodesta 1995 alkaen Pellavatytön kunnan markkinoinnin tehtäviin kesäkaudeksi. Kunnan lakkauttamisen ja jakamisen myötä siirtyi Pellavatytön valinta vuodesta 2007 alkaen Längelmäki-seura ry:n tehtäväksi.

Pellavatyttö tai -poika, jolla on ikää vähintään 15 vuotta, julkistetaan vapputapahtumassa Länkipohjassa. Hänestä painetaan postikortti, johon hänen on omatoimisesti hoidettava valokuva. Pellavatyttö vaalii omalta osaltaan Längelmäen pitäjän perinteitä ja esiintyy Längelmäen kansallispuvussa kesän tapahtumissa Länkipohjassa juhannustorilla, antiikkitorilla ja Rönnillä Längelmäveden kesäpäivällä Längelmäki-seuran esittelypisteessä. Lisäksi hän toimii oppaana Längelmäen museolla avointen ovien viikolla sekä osallistuu Längelmäki-seuran vuosikokoukseen. Palkkio noin 40 työtunnista on 600 euroa. Harkintansa mukaan Pellavatyttö voi osallistua Längelmäen alueen muihin tapahtumiin, joista niiden järjestäjät sopivat erikseen.