Längelmäki -seura  -  Perinteitä ja nykypäivää

Längelmäki-seura on entisen Längelmäen pitäjän alueella toimiva kotiseutuyhdistys, joka vaalii alueen perinteitä, järjestää kulttuuritapahtumia ja toimii monipuolisesti alueen kulttuurin säilyttämiseksi.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaan ja tapahtumiin!

Näiltä sivuilta voit löytää kipinän liittyä joukkoomme!

Längelmäki-seura

(Längelmäen historia III sivu 582:)

Längelmäen kunnanhallitus teki 1956 aloitteen Längelmäen kotiseutuyhdistyksen perustamisesta, mutta yhdistys perustettiin vasta 1959 ja ryhtyi puuhaamaan kotiseutumuseota Hiukkaan pappilan maalle. Ensimmäisen puheenjohtajan Urho Kontuniemen kuoltua 1966 vietti yhdistys pitkään hiljaiseloa. Toiminta sai uutta vauhtia Leena Mikkolan tultua puheenjohtajaksi 1999.

Helsingissä perustettiin 1952 Längelmäki-seura helsinkiläistyneiden längelmäläisten toimesta syntymäpitäjänsä muistoa ja henkeä vaalimaan. Toiminta nukahti 1970-luvun alussa.

(Längelmäen historia III sivu 602:)

Päätös Längelmäen kuntaliitoksesta vauhditti vuoden 2005 lopulla Längelmäen kotiseutuyhdistyksen toimintaa. Se uusi sääntönsä ja muutti nimensä Längelmäki-seuraksi. Seura hankki kunnanhallitukselta 2006 oikeuden kunnan vaakunan käyttöön. Vuodesta 2007 lähtien Längelmäki-seura on jatkanut kotiseutuaiheista toimintaa, vaalinut lakkautetun ja jaetun Längelmäen pitäjän / kunnan perinnettä. Längelmäki on vanhastaan hämäläinen pitäjä sittemmin pirkanmaalainen kunta. Längelmäen pohjoisosa liitettiin monivaiheisessa kunnan lakkautusprosessissa Keski-Suomeen Jämsään ja eteläosa jäi Pirkanmaahan palautuen Oriveteen, mistä Längelmäen juuret juontuvat.